Jérémie Beyou (BPI) a survolé les deux tiers de cette 42e Solitaire du Figaro, en remportant deux manches très différentes, coup sur coup. Après l’Irlande la semaine dernière, il récidive ce mercredi matin en Vendée. Comme Armel Le Cléac’h l’année dernière, Jérémie semble en apesanteur. Sur cette étape de 477 milles, il en a dominé 400 et réussi autant de petits coups gagnants. Même les coups de tonnerre du final n’ont pas réussi à le déstabiliser. Ses dauphins Delahaye et Tabarly en sont encore pantois. Plus loin dans le classement, certains coureurs ont subi de gros revers. Car cette troisième étape qui n’avait l’air de rien a généré, en deuxième moitié de flotte, des écarts très importants.
Orages spectaculaires
C’était une arrivée tonitruante, pour ne pas dire pétaradante. Ce matin, à l’aube, un sacré bel orage s’est invité au milieu des bateaux, d’innombrables éclairs striant le ciel au large de l’île d’Yeu. Pluie, arc en ciel, nuages roses se sont ensuite révélés avec les premiers rayons du soleil, pour accompagner en son et lumière l’arrivée du vainqueur. Jérémie, encore lui, remporte tous les lauriers sur la ligne des Sables d’Olonne. C’est sa cinquième victoire d’étape depuis 1997 et un petit clin d’œil, peut-être, à ce port vendéen qu’il avait quitté il y a trois ans sur son grand 60 pieds sans réussir à y revenir. Un port qu’il aimerait bien retrouver, dans les mêmes circonstances, pour un futur Vendée Globe.
Mais pour l’heure, le skipper de BPI a d’autres chats à fouetter. Sur les pontons de Port Olona, au terme de cette troisième étape où il a tant donné pour rester en tête, il parle avec ses mains et ponctue de longs « pffffffff » des bouts de phrases inachevées. « Je ne boude pas mon plaisir mais je suis cramé (…) Pendant trois jours, je me suis demandé comment rester devant. Ça s’est joué à rien, c’est la petite relance au bon moment, c’est pinailler comme un fou sur les réglages. Et en fait, plus tu avances et moins t’as envie que les mecs te doublent ». Les mecs en question s’appellent Fabien Delahaye (Port de Caen Ouistreham), Erwan Tabarly (Nacarat), Thierry Chabagny (Gedimat), Nicolas Lunven (Generali) ou Jean-Pierre Nicol (Bernard Controls) pendant un temps. Tous sont restés dans la roue de BPI sans jamais parvenir à le doubler. « Je n’arrivais pas à tenir la cadence, il allait trop vite » confie Fabien Delahaye. Le jeune normand est sans nul doute l’autre homme fort de cette 42e Solitaire. Vainqueur du premier acte chez lui à Caen, il termine deuxième aux Sables d’Olonne, une place qu’il occupe aussi au classement général provisoire à 34 minutes et 15 secondes de Beyou.
Petites causes et grands effets
Cette troisième manche n’avait l’air de rien. Elle s’est déroulée majoritairement vent de travers, avec un brin de près sur un bord et une dosette de spi le long de la Bretagne, le tout dans un vent medium, toujours suffisant pour avancer. Pas de météo extrême, pas de grandes manœuvres stratégiques, ni de grosse mistoufle – en dehors du départ grand guignolesque en Irlande-. Tout s’est donc joué à gagne-petit, sur des micro-options, des mini transitions à exploiter, du placement, de la vélocité. Or, ces petits coups, mis bout à bout, ont eu de grands effets. Il y eut de nombreux mouvements d’ascenseur au sein de la flotte. Parmi les gagnants, on trouve entre autres Frédéric Duthil (Sepalumic), Paul Meilhat (Macif 2011), Morgan Lagravière (Vendée) ou encore Xavier Macaire (Starter Active Bridge) qui gagnent tous entre 10 et 30 places pendant la course. Neuvième chez lui, Morgan Lagravière s’est une fois de plus illustré au premier rang des bizuths et s’installe un peu plus confortablement dans le fauteuil de leader au général provisoire dans cette catégorie. Ce jeune homme à la tête bien faite, issu de la voile olympique, semble avoir un bel avenir devant lui.
Deux favoris hors circuit
Dans la liste des « perdants », l’Anglais Phil Sharp (The Spirit of Independence), extrêmement bien placé pendant toute la course, a tout perdu hier soir après s’être pris dans un immense banc d’algues ; plus extrême encore, la régulière dégringolade de Francisco Lobato (Roff) qui termine aux Sables d’Olonne plus de 4 heures derrière le premier. Deux grands favoris se voient écartés, pour ne pas dire éliminés de la course à la victoire finale : Eric Drouglazet (Luisina), trentième, prend 2h31 de débours tandis que Gildas Morvan (Cercle Vert) dont l’option au vent de Belle Ile s’est révélée funeste, accuse 3h et 36 minutes de retard sur BPI ! Paradoxalement, cette étape qui n’avait rien de très spectaculaire, a généré des écarts importants.
A 14h45, soit plus de 6 heures après l’arrivée du premier, il restait encore un concurrent en mer. Il s’agit d’Arnaud Godart Philippe (Senoble). Son bateau a pris la foudre cette nuit, il n’a plus de VHF. Après avoir contacté le sémaphore de Saint Sauveur, il a décidé d’abandonner sur l’étape et de rentrer au moteur… Il est attendu à Port Olona entre 17 et 18 heures…
Ils ont dit
Jérémie Beyou (BPI), vainqueur de la 3e étape :
« Je me suis demandé pendant trois jours comment rester devant. Parce qu’il faut tenir au près, au portant, au reaching. Je me suis dit : au portant, ils vont me déboîter. Tout cela se joue à rien du tout. C’est la petite relance au bon moment, c’est se faire c… comme un fou sur les réglages. Et en fait, plus tu avances et moins tu as envie que les mecs te doublent. Tu te dis : ‘je n’ai pas fait 100 milles, puis 200 milles, puis 300 milles pour rien… au bout de 400, tu te dis que ce n’est pas le moment de te faire doubler par Fabien dans la molle. Tu imagines ? Deux jours, presque trois, en tête avec seulement 0,4 milles d’avance. Les circonstances favorisaient le fait que les autres reviennent par derrière. Je n’ai jamais réussi à m’échapper. Alors à un moment, tu joues petit et tu te dis : il faut à tout prix la gagner. Je ne voulais pas la laisser à quelqu’un d’autre. Là (sur les pontons, nrd) je suis encore dessus. Mais oui, c’est top ! Gagner une étape, c’est le summum de ce qu’un marin peut rêver. Je ne boude pas mon plaisir, mais je suis juste un peu cramé ».
Fabien Delahaye (Port de Caen-Ouistreham), 2e
« Jérémie (Beyou) a mené de bout en bout, il a toujours été dans les bons coups, et dans les transitions où la tête de flotte s’est resserrée, il a toujours maintenu son leadership. Je n’ai pas réussi à tenir sa cadence pour toute la traversée de la mer d’Irlande : il allait trop vite. Mais j’ai pu doubler Erwan (Tabarly) au large serré sous spi dans la dernière nuit : j’étais peut-être un peu plus frais que lui. Les orages sont arrivés sur nous en fin de nuit : c’était super lumineux, bruyant, ça pétait de partout. Il y en a un qui est arrivé sur moi : le son et l’image en même temps, ça fait un peu peur ! On hésite à toucher quelque chose, à tout éteindre. Yoann (Richomme) a même été touché par la foudre : il n’avait plus rien…
Comme toujours, la victoire se joue sur de petits riens. Dans toutes les transitions, il faut être présent, ne pas virer cinquante mètres trop loin comme cela s’est passé pour moi avec Erwan dans le chenal du Four. Une manœuvre trop tardive et il faut mettre une journée pour reprendre les cinquante mètres perdus… C’est mon deuxième podium sur cette Solitaire du Figaro : pour l’instant, c’est mon meilleur résultat sur cette course. Il faut confirmer sur la dernière étape. Mais Jérémie met tout le monde d’accord depuis Perros-Guirec. C’est le roi de la Solitaire aujourd’hui : il est
Erwan Tabarly (Nacarat), 3e
« La fin de course a été sport : il y avait du vent, puis des calmes, des orages, des bascules… C’était assez compliqué. Le ciel s’est déchiré sous les éclairs : je n’étais pas fier. Mais comme le passage à Ouessant, c’était sympa. Au final, ça ne se joue pas à grand-chose, mais Jérémie est encore premier, même si ce n’est pas très loin devant ! Pour arriver à gagner quelques dizaines de mètres, c’est vraiment du boulot. Je suis très mal parti en Irlande puisque j’ai vu défiler les trois quarts de la flotte quand je n’avais pas encore viré la bouée de dégagement : ça motive ! Depuis deux jours, nous sommes tous les trois devant et Fabien (Delahaye) m’a doublé cette nuit sous spinnaker : j’ai eu un passage à vide et ça ne pardonne pas. Mais une place sur le podium, ça fait énormément plaisir ».
Morgan Lagravière (Vendée) 9e et 1er bizuth
« Je suis content du résultat, mais surtout de la façon dont ça s’est passé. Je suis très mal parti en Irlande : j’avais dix milles de retard après une heure de course ! Cela m’a mis un coup au moral d’entrée de jeu, mais je savais que la course était longue : il y avait moyen de se refaire. Je voulais surtout limiter la casse et au final, le résultat est encourageant.
Même s’il n’y avait pas de grandes options, il y avait plein de petits coups à ne pas rater. Et à l’arrivée, il y a Jérémie (Beyou), Fabien (Delahaye)… qui sont encore devant : ce sont régulièrement les mêmes, ce n’est pas pour rien ! Il y a eu de beaux moments, avec des dauphins dans l’étrave, des couleurs sublimes du ciel, une nuit magnifique avec la lune qui se levait, les trimarans du Fastnet qui sont venus nous voir… Mais même sur des étapes comme celle-là, il faut quand même se faire mal. »
By crossing the line on Wednesday August 17th at 8:39, Jérémie Beyou on BPI wins the third leg of La Solitaire du Figaro, his second victory in a row. Fabien Delahaye on Port de Caen Ouistreham follows a mere four minutes later and Erwan Tabarly wins a final tacking duel with Thierry Chabagny to get on the third place on the podium.
There was an eerie atmosphere in the early morning hours off Les Sables d’Olonne, as a huge thunderstorm hit the area; dark skies, heavy rain, thunder and lightning illuminating the grey sea. But the brightest light of all was that of Jérémie Beyou, crossing the finish line of the third leg of the Solitaire du Figaro first. The Lorient based skipper of BPI won his second consecutive leg, leading for over 400 of the 477 total miles and further consolidating his overall race leader position.
His adversaries, namely Fabien Delahaye (Port de Caen-Ouistreham), Erwan Tabarly (Nacarat), Thierry Chabagny (Gedimat), Nicolas Lunven (Generali) and Jean-Pierre Nicol (Bernard Controls) tried to play catch up by staying close behind, but eventually none ever managed to overtake him, as was lamented by Fabien Delahaye: “We just could not keep his pace, he was simply too fast”. The young sailor from Normandy is however the rising star in La Solitaire: he won the first leg in his home waters, was second in Les Sables and is now second overall in the provisional ranking, 34 minutes and 15 seconds behind Beyou.
The leg from Dùn Laoghaire to Les sables d’Olonne consisted of reaching conditions, just a short stretch on an upwind tack and downwind stretch along the Brittany coast, always with light to medium breeze, allowing the boats to keep on the move all times. No extreme conditions then, no big strategical options to take but a series of passages and wind transitions to be handled with great care. Speed and routeing where key too. The effects of careful navigation and maintaining maximum speed are evident in the provisional overall ranking. After leg three skippers like Frédéric Duthil (Sepalumic), Paul Meilhat (Macif 2011), Morgan Lagravière (Vendée) and Xavier Macaire (Starter Active Bridge) jump up the overall scoreboard by 10 and 20 places.
Paradoxically, a leg that on paper did not look particularly difficult ended up creating huge gaps in the overall ranking. Among the biggest losers, are the early favourites, Eric Drouglazet (Luisina), who finished in 30th and is now over two and a half hours behind, and race veteran Gildas Morvan (Cercle Vert) whose option to stay windward of Belle Ile proved catastrophic, finishing 37th 3 hours and 36 minutes behind the leader, he slipped down to 29th in the overall ranking.
Britain’s Phil Sharp on The Spirit of Independence, who upon his arrival to the pontoon seemed more annoyed than disappointed. After being in the leading pack since the second day and having been first among the rookies, he ran out of luck when a big lump of seaweed got stuck round his keel. The Jersey sailor lost many places, finally crossing the line in 20th.
British Sam Goodchild (Artemis), the youngest sailor competing in the Solitaire, finished 27th but confirmed that he’s a fast learner. His fellow countrymen Conrad Humpreys (DMS) and Nigel King (E-Line Orthodontics) crossed in 29th and 39th respectively. A race to forget for Portuguese Francisco Lobato, who after a good start, slipped progressively back in the fleet and finished in 40th with a huge time deficit of over 4 hours.
Skippers’ quotes
Jérémie Beyou (BPI) winner of third leg Dun Laoghaire-Les Sables d’Olonne – overall leader by 34 minutes, 15 seconds: “I haven’t managed to really make an escape, ever since the start and sailing down the Irish Sea my competitors were always close behind chasing me. At times I thought that I was doing all this hard work and then only going to get second place. I didn’t start well but I pushed like mad to get nearer the front of the fleet, it was quite nerve-wracking all whilst trying to control my adversaries. Winning a leg and having been in the lead for nearly the whole time is just brilliant. The hardest parts were the start and the finish, both with rain and thunderstorms. I tried to stay focused. Being pursued is not the situation I like most, because it’s psychologically very tiring, especially downwind. The gybe off Belle-Île was a crucial point: I gybed first but Erwan (Tabarly) and Fabien (Delahaye) didn’t follow suit. So I tried again and they all did: Nicolas (Lunven) a bit too early and Jean-Pierre (Nicol) was too offshore… Only Fabien Delahaye and Erwan Tabarly followed and they were less than half mile back, with fifty miles still to go! One more leg to go and for some of the competitors, like Gildas Morvan, the race is pretty much over but there are so many left in the game…”
Fabien Delahaye (Port de Caen-Ouistreham), second to finish: “I couldn’t be first, so I finished second: I’m happy. Jérémie Beyou did everything right, was always in the right place and when the wind was shifting, those in the back coming closer, he kept his nerve and his leadership. I was unable to keep the pace in the Irish Sea; he was just too fast. But I did manage to get past Erwan (Tabarly) under spinnaker last night; maybe I was just not as tired as he was. And then there were the thunderstorms: lightning, thunder… it was really scary, one hit really close to the boat! I switched all the electronics off and just took real care not to touch anything. Winning in the end always comes down to the accumulations of lots of small things, when the wind veers you have to be there and ready, not tack fifty metres too late, as was the case for me at the Four. You tack too late, and it takes a whole day to get back those precious metres… There were some moments of gains, like when we gybed last night, passing the Four and the raz de Sein. It’s my second podium in this Solitaire du Figaro, it’s my best result on the Figaro so far. Now we will have to wait to see how I do on the last leg, what is for sure is that Jérémie is the king of the Figaro he is simply the best!
Erwan Tabarly (Nacarat) third in Les Sables d’Olonne: “What a finish! It was windy, then it was calm, stormy then shifty… It was pretty complicated; lightning lighted up the sky and it was quite scary. It came down to virtually nothing, but then Jérémie is still first, not too far ahead but in the lead. It’s so tough to climb up just a few miles. I’ve had such a bad start in Ireland; three quarters of the fleet were gone before I could get past the offset mark, not the best way of starting. There were some choices to be made and some mistakes to avoid along the Irish coast, but being behind it was easier to understand what was happening on the water. Fabien (Delahaye) got past me downwind last night; I missed a beat and paid for it. A place on the podium makes me very happy. It’s fair that Jérémie is leading: he’s the best, he’s self-confident, he’s fast, goes the right way. He sails perfectly.”
Phil Sharp (The Spirit of Independence) – A big clump of weed”: “I ended up with a big clump of weed and I didn’t know what it was. I was in fifth place before we gybed, and when I gybed I couldn’t get any speed out of the boat. I thought it was me, I was quite tired and I wasn’t thinking too rationally, I thought I did something wrong with my trim. I was going slowly maybe for about one hour. But eventually I looked under the keel and there was a huge mass of seaweed. I was losing about one knot of boat speed. Then I looked for my weed stick and I didn’t have it, it must have fallen off the boat so I tried using a line to get the weed off and that didn’t work. Then I decided that the only thing to do was to stop the boat, take the spinnaker down, reverse the boat and put the spinnaker back up. I managed to free the weed, and then the boat was going instantly much faster again. I managed to get some places back, finish fast. I am disappointed but very encouraged at the same time, annoyed that I couldn’t put all that work into a result. I was playing quite a conservative game because it’s very easy to loose, I was quite happy with my tactics. It really worked, I was in a hunt for a top finish and one of the problems was when it went light off of Penmarch’, the people from behind had a bit of an advantage because they could get inshore more easily, where there was more breeze, and then a better angle of sail. Needless to say, by the time we all have gone out and gybed I was in fifth place and definitely thinking of a chance to be in the top five… but it was much more complicated than that. I was very tired during the race, I didn’t get much sleep on the first night, I slept about one hour and a half each night otherwise I could not function and then yesterday I was falling asleep at the helm. I think that the tiredness just catches up on you, cumulatively, leg four will be even worse…”
Morgan Lagravière (Vendée) ninth and first rookie in the third leg: “I’m happy with the result and especially with how I raced. I started very badly, after one hour I had already fallen back ten miles on the leader! That depressed me, but I knew that the race was going to be long and that there was time to get back in the game. Mostly I didn’t want to break anything. There were not many options but still one shouldn’t make mistakes. At the finish it’s always the same people in front, and or a good reason. This third leg was more pleasant than the second, I enjoyed it, there was some sun, I managed to sleep and have some food. I had some nice moments, dolphins, great sunsets, the full moon, trimarans (returning from the Rolex Fasten Race) sailing past to say hello… Having squalls at the end is becoming a rule on La Solitaire. I am so completely impressed by Jérémie Beyou, who I do not know well personally, but my goodness, what respect I have for him. He is just incredible on the water!
Sam Goodchild (Artemis) feeling better after his third leg: “Much better, I’m improving all the way which is good, I still could have done better but I’m happy, I didn’t break anything and I made mistakes like you normally do but I enjoyed it, it was a good race…. Yesterday was downwind and was quite encouraging. I managed to find a few good guys and keep up with them, which was quite a good morale boost for me.”
Conrad Humpreys (DMS) recounts the experience of the third leg on La Solitaire du Figaro: “That was a real tactical toughie, actually. I got really stuck at the beginning, a group of 6 or 7 of us went a little bit offshore and we got becalmed and we just watched everyone sail away. I lost a little bit of time twice, I slept and forgot to put the alarm on and I lost some tactics so there’s a valuable lesson to be learned there. There was an amazing thunderstorm this morning. I had lightening and thunder simultaneously over my head, I was amazed the rig didn’t get hit, flashes were hitting the water either side of the boat, it was quite terrifying actually.”